Sopstationen

måndag, december 11, 2006

Bang & Clean!!



För ett antal år sedan, då jag bodde uppe i norrbotten, några mil nordväst om Boden, i Svartlå. Jättelångt borta vare. Då brukade vi skoja med de som somnade vid lägerelden.
Så här gick det till:
Man tog en Gnagerhojt, gärna 60+, sedan blåste man upp en partyserpentin, fyllde igen hålet med en bit torkat renskav, och slängde in serpentinen i lägerelden.
Helsike vilken smäll det blev!!
Sedan, nåt år senare får jag se samma princip tillämpas då man gör rent pannor.
Just nu befinner sig tre Göteborgare från ett företag och spränger bort avlagringar i panna 6, precis på samma sätt som vi skrämde trötta skoterförare med för några år sedan.
De fyller en jätteserpentin med syrgas, stoppar in den i pannan, tillsätter lite Etan och en gnista. Sen brakar det loss i överhettarna.
Eftersom panna 6 har gått så länge nu, 43 dagar utan stopp, måste den rengöras. Att stoppa den är inte ett alternativ så vi måste få bort askan under drift och då är serpentinsprängning det enda sättet.
Så är det; tre riskanalyser och ett antal dokumenterande senare håller några Göteborgare på med norrländska folkloreövningar i våran panna. Det skulle morfar ha sett.
I alla fall: Etan och syrgas är inte lika explosivt som norrländsk utandningsluft så det krävs nog drygt hundra smällar innan pannan är ren.
Göteborgare förresten: Jag vet inte var de kommer ifrån men de var trevliga, sociala och hade humor så jag tog för givet att de kom från Götet.
Kommer de från Skåne ska jag snabbt gräva ned mina gamla fördomar, men detta är en högoddsare av rang.

1 Comments:

  • Hej hej! Jag kan bara meddela att du var i stort sett rätt ute. Från Alingsås kommer vi. Är ju bara ett stenkast bort från Göteborg... :-)

    Jag tror att vi får ta dina funderingar under övervägande. Kanske skulle ta och se om man inte kunde anställa nån norrbottning som kunde sitta och andas lite i påsarna på morgonen, som en liten extra sprutt...!

    Vänligen /Lisa (AB Sprängsotning)

    By Anonymous Lisa, at 9:41 fm  

Skicka en kommentar



<< Home