Sopstationen

måndag, november 06, 2006

Äntligen måndag.

En fastbränslepanna är ofta försedd med en rökgasrening som är en veritabel kemisk industri. Vi på driften kör anläggningen men någon måste ansvara för underhåll, etc, för att allting ska klaffa då vi drar igång pannan och rökgasreningen. Detta är underhållsingenjören som ägnar stor del av sin arbetstid med denna del av anläggningen. På bilden funderar hon på nåt trassel med sura steget............tror jag. Rökgaskondensering med allt vad det innebär är så stökigt så jag vill inte ens tänka på det. Men det är bra och nödvändigt och ett mycket vettigt sätt att återfå lite/mycket energi från rökgaserna som annars bara skulle ha värmt upp omgivningen och i slutändan kanske smälta isberg i Arktis, man vet aldrig.



P4:an och P6:an har gått så bra över helgen så man blir riktigt tårögd. Pannorna 1 och 2 har gått bra......förstås. Tyvärr fick vi en läcka i P3:an efter uppstart så den fick stoppas igen, och repareras. Sedan krånglade en ångflödesmätare så till den milda grad att vi behövde anlita all kunskap underhållsavdelningen kunde få fram. En sällsynt tjurig mätare som hindrade oss från att gå in på fastbränsle.
Och sopberget bara växer sig starkare och starkare.
Men VG 4 som jobbar eftermiddag ska nog få in trean på soppåseeldning nu när UH avgått med segern. Då kan vi äntligen få stoppa panna 5 som inte är så kul att elda, den går på olja.

Polisen var här idag och eldade upp lite knark, cannabis, amfetamin och nåt annat som jag inte kommer ihåg namnet på. Jag tänkte skoja med dem men lät bli eftersom de inte såg så särskilt humorreceptiva ut. De stannade tills de var säkra på att det inte fanns nånting kvar av lasset.
Apropå poliser; i våghuset såg jag en text som manar till eftertanke. I morgon tar jag nog på mig min vintermössa, även om det blir varmgrader. Man vet aldrig.

0 Comments:

Skicka en kommentar



<< Home