Sopstationen

fredag, mars 09, 2007

Jämmervecka

Vårt snyggt och prydligt planerade stopp av panna 4 kom på skam tyvärr. Det skulle vara lagom att stoppa pannan en varm söndag för att sedan i lugn och ro börja jobba med den på måndag morgon. Men det går inte alltid som planerat.
Då jag kom in i kontrollrummet på torsdag morgon hängde både P4 och P6 på gärsgårn.
Fyran hade problem med ett matarbord och sexan stopp i en bränslelinje, och raskt därefter på två linjer. Vi insåg att vi låg risigt till försökte hålla pannan i liv med olja tills bränslelinjerna var rensade.
Detta gick något så när under dagen men senare började sekundärluftsfläkten bråka. Ett intermittent kommunikationsfel i frekvensomformaren var orsaken.
Fläkten startade ibland och stoppade när som helst.
Panna fyras ena matarbord gick inte att köra ordentligt men detta skulle vi kunna leva med fram till söndagen. Men ett par kaviterande pumpar i rökgasreningen tvingade oss att stoppa pannan hart när omedelbart.
Kavitation är inget bra.

Kranföraren som jobbade natten mot torsdag hade hört två rejäla smällar då han släppte ner det som skulle vara grovkross i tratten till panna 4.
Och mycket riktigt under torsdagen kom ett rejält stålpaket ut i slagghallen.
Klumpen var cirka två meter lång och drygt en halv meter i diameter.
Jag tyckte att det såg ut som en misshandlad stålkista av nåt slag, men i dag är jag rätt säker på vad det var. Jag hade nästan rätt.




Det var en rejäl pjäs som inte hade mycket gemensamt med det som borde komma ut från pannorna...........men det skulle bli värre.

En vaken kranis såg något i bunkern som inte såg ut som tomma mjölkpaket. Han lyfte upp skrotet på bunkerplan och det visade sig vara en skylt, troligen från en nedlagd affär.

Skylten var cirka fem meter lång och ett tämligen dåligt bränsle....men det skulle komma in värre grejer än så. Nattkranisen hade hört två rejäla smällar och nu var det bara att vänta på att den andra skulle dyka upp i slagghallen. Då den aldrig dök upp började jag misstänka att det var det som var orsaken till det trilskande matarbordet

I alla fall: VG 1 skulle gå på lokal, spela bowling och roa sig på kvällen så jag föjde med dem. Det blev varken Boule eller bowling men vi lyckades få ett bord på Hard Rock Café så vi kunde äta middag med vår fd kollega Stickan, som numera förtjänar sitt uppehälle på Norrenergi.

Kvisten var givetvis tvungen att beställa nåt krångligt, vad kommer jag inte ihåg. Notera handdatorn hos servitrisen, lätt och smidigt och chansen att man ska få det man beställt är numera ganska hög på denna restaurang.

Och på fredagsmorgonen var läget som jag befarat, både P4 och P6 var ute ur leken. Arbeten pågick på fyran men sexan behövde reservdelar som vi nu väntar på. Dessa bör komma i kväll och i morgon ska vi ha fyr i pannan igen, och snurr på G6:an.

Och jag fick idag reda på anledningen till det trilskande matarbordet, ett kassaskåp satt fastkilat i panna 4, duns nummer två i tratten. Så med största sannolikhet har vi fått in två kassaskåp i grovkrossen under natten. Hur stor är sannolikheten för detta? Och vem tusan kastar kassaskåp? Jag börjar bli duktigt less på vårt inhomogena bränsle.




En bekymrad bas på mekverkstaden tittar oroligt på skåpet. Samtidigt är det ju lite spännande; vad kan det innehålla? Pengar? Guld? Diamanter? Under lördagen får vi svaret.

5 Comments:

  • Möjligen Jönssonligan som varit i farten nyligen?! Guuu va spännande!

    By Blogger AC Deluxe, at 11:18 em  

  • Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    By Blogger Bernhard, at 7:29 fm  

  • Idag är den stora dagen. kanske är det ett icke visat avsnitt av Schlagerfestivalen??? Med lite tur är vi miljonärer innan måndag.

    By Blogger Bernhard, at 7:29 fm  

  • Vaddå? Kunde ni öppna det och kolla vad som låg i? Fram med svetsen grabbar! Tror inte det räcker med stetoskåp och flinka fingrar i det här fallet. Möjligen att dynamitHarry (!) skulle kunna hjälpa er? :-D

    By Anonymous Anonym, at 11:58 fm  

  • Jag vill jag tacka för en trevlig kväll! Samtidigt önskar jag er god lycka med skåpet. Borde inte Kvisten kunna fixa det där? Han vet ju var skåpet skall stå...eller inte stå..eller hur det nu var.. c",)

    By Anonymous Anonym, at 3:56 fm  

Skicka en kommentar



<< Home