Sopstationen

tisdag, mars 13, 2007

Malmoe

Det bar iväg till Malmö igen. En stad jag besöker ganska ofta...trots allt.

Vi hade möte med UG för utbildning inom det som numera heter "Avfall Sverige" i stället för "RVF", Renhållningsverksföreningen.
De håller till i Malmö och kurserna är ofta där och då passar vi på att mötas eftersom flera i gruppen även håller föreläsningar på kurserna.

Och i Malmö sken solen så det räckte och blev över. Enligt uppgift har det i nån stad i Skåne varit 17 gr. varmt idag. Det är nästan så att man blir avis på dessa människor.

Det är ofta så när jag varit i Malmö på våren att det är nästan sommar där medan man snabbt kommer tillbaka till Stockholm och möter kyla och elände. Just idag var det iofs vår i Stockholm också men jag tror, kanske t.o.m. vet, att skåningar har längre sommar än oss.
Hojsäsongen är nog ett par månader längre där, vilket skulle kunna vara tillräckligt för många att emigrera.
Så även om deras språk är svårt att förstå och att avståndet till fulölspimplande kassaskåpsbrännare ligger långt under komfortnivå så kan det ibland kännas som att det kunde vara trevligt att bo där nere.

I alla fall: Jag pratade med driften på sopstation via min mobiltelefon som, trots alla finesser, även går att kommunicera i realtid med. Och där var allt lugnt och fint; bara mottryck och alla pannor, som skulle gå, gick.

Petrus, ja han heter så, ringde och berättade att anborrningen till G6:ans kylsystem hade funkat som det skulle och att den svåra biten nu var avklarad. det tackar vi för. Som jag nämnt tidigare är anborrningar inget jag direkt längtar efter, även om det ibland är nödvändigt och egentligen ett utomordentligt sätt att koppla ihop rör utan en massa stökiga driftbegränsningar. Men nu är detta över i alla fall, för denna gång.

Här har vi större delen av undergruppen för utbildning i Avfall Sverige. Jag är inte med på bild eftersom jag står på andra sidan av kameran. Det är representanter från Vattenfall, Fortum, Vafab Miljö, EON, Tekniska Verken, Umeå Energi, Renova och givetvis.....Avfall Sverige.
Med Hasse S i spetsen snickrar vi ihop utbildningar och kurser för folk inom branchen.

På vägen till flygplatsen passade jag på att fota lite och med på bild kom en hemtrevlig gård som förde tankarna till Edvard Persson och hans geniala film, "Kalle på Spången." Ett kolonialt pekoral som gick för utsålda hus i Danmark i flera år. Ni som känner till tyskarnas krav på filmvisning och repertoar vet orsaken. Det var under andra världskriget, mer säger jag inte.

Det ser ut som högsommar i Skåne och det var det nästan. Men det kändes ändå bra att få flyga hem. Till en lika fin vårkväll med köer på E4:an och försenade tunnelbanor/bussar.



Skåne från ovan. Även om bilden är något suddig kan man nästan höra ljudet av sönderkrasade spättekakor och lukten av svartsoppa. Jag tog bilden strax efter att vi hade lyft från Sturup. En flygplats som numera har renoverats och fått en egen Tax-Free shop, som jag visserligen blev utslängd från. Inte fasen visste jag att Skåne var med i EU.



Det blev lite roddigt med geografin ett tag. Piloten talade om att vi skulle gå in för landning strax och bad oss ta på säkerhetsbälten etc, vi passerade då, enligt honom, Södertälje. Nån minut senare får jag syn på en Finlandsfärja.......norr om Södertälje???

Sen var vi plötsligt i Märsta. Jag tog några bilder från hela inflygningen och ska inom några minuter kolla på Google Earth hur Stockholm ser ut nu för tiden, det var ju inte en siffra rätt.

2 Comments:

  • Trevligt att du får röra lite på dej :)
    Men vad var det i kassaskåpen?? Man blir ju nyfiken.

    By Anonymous Anonym, at 11:01 fm  

  • ...malmö..hit och dit...Hur går det med skåpet,,,?,,Måste ju va stulet..!?..Kan va fullt med guld...
    Hmmm om det står en nyinköpt "Fatboy" ..på sopstationensparkeringen så vet vi ju...

    By Anonymous Anonym, at 11:44 fm  

Skicka en kommentar



<< Home