Sopstationen

torsdag, april 19, 2007

Å stoppet fortsätter.

Som ni vet så stoppade vi P6 och G6 i helgen och dessa ligger nu för inspektionsstopp och revision. Jag har varit bortrest tisdag och onsdag så jag har inte haft full koll men det har flytit på bra även om det av olika anledningar blivit en försening på panna 6. Det är lite extra arbeten som ska göras där så vi kommer att gå mot start några dagar senare. Torsdag nästa vecka är mest trolig, då har vi även en torkeldning som gör att uppstarten tar lite extra tid.

Att det går så bra då jag är frånvarande gör mig både oroad och glad. Där ser jag en pedagogiskt svår nöt att knäcka då jag ska diskutera ledighet och lön med min chef. Ska jag säga att det går bättre då jag är borta och samtidigt påstå att jag måste ha högre lön för att jag behövs så väl? Vad är värt mest? Två månders vintersemester på en motorcykel i Asien eller nån oskattad lusentapp i lön?

Jaja: "Den som gräver en grop över ån får aldrig säga aldrig åt andra i ett glashus."

Jag hade äran att vara med på ett ADV-möte i Sundsvall där representanter från olika kraftvärmeverk i Sverige träffas och byter erfarenheter. Mycket nyttigt. Med alla regler och förordningar som finns så är det bra att vi träffas och kan berätta för varandra hur vi tyder dem och hur vi löser de olika problem som uppstår, bl.a. pga EU:s mer än lovligt luddiga direktiv.

Jag höll ett anförande om sopstationen och eftersom jag var siste talare före pausen innan middagen på kvällen så slapp jag jobbiga frågor. Vem väljer en långrandig Stockholmares utdragna svar framför en stänkare i baren????

Dag två gjorde vi ett studiebesök på Korstaverket som har en panna och rökgaskondensering mycket lik vår egen panna 4, fast mindre förstås. Man blir lätt avundsjuk på de verk som kan bygga ut sina anläggningar utan att behöva tänka på vilka utrymmen som krävs. Trots att deras panna är mindre än vår är deras byggnad dubbelt så stor. Maskinisterna kan ronda med moped om de vill. Stora, rena och fina utrymmen.

Deras sopbunker rymmer 3 500 ton och då ska den bara försörja en enda panna på 60 MW.
Våran är 75 % större men ska försörja 175 % mer effekt, lite stökigare.

Till höger ser ni de fem tippfickorna och rakt fram ligger tippfickan för sidotippade lastbilar. Tippfickorna har portarna stängda tills bilarna anländer.

Här har skopan precis tömt sitt lass med hushållssopor och börjar röra sig tillbaka mot sophögen för nästa lass.

Den uppmärksamme noterar hur rent och snyggt det är runt tratten. Deras kran går på automatik hela tiden och fungerar otroligt bra.

Men det finns folk som i nödfall kan köra kranen från ett manöverrum och på dörren in dit hittade jag denna "Lag" som våra kranisar inte ska få se.

Detta kan vara nånting för "The Boss" att anamma. Då ligger vi andra risigt till.

Även deras fyr i pannan skiljer sig från vår. Där är jag inte lika avis. Som ni ser på bilden så är det inte riktigt samma stuns i lågan som hos oss. Det är nåt lite tveksamt norrländskt över det hela.

Trots att deras fyr på alla sätt skiljer sig från vår så är det något bekant över den, men jag kommer inte på vad.

Slagghallen på Korsta var rena drömmen, en balsal. Ett enda litet askband som körde ut deras bottenslagg, ganska befriad från de plåtburkar som vi är vana att svära åt dagligen. Det såg nästan skojigt ut, en jättestor vägg och mitt i alltihopa ett fyrkantigt hål som pockade på en smula uppmärksamhet.

Slagghall............utan slaggskäddor.

Här har vi vandrat ner till tipphallen, ljust rent och faktiskt inga bilar. De tar emot cirka 25 bilar om dagen och då är det klart att en onsdag i Sundsvall ser ut som en söndag hos oss, på lastbilssidan alltså.

Föredömligt.


Vid varje tippficka fanns en spade, en skrapa och en sopborste. De satt uppsatta så att de var lättåtkomliga för chaufförerna.

Dessa satt visserligen i slagghallen men får representera ordningen på Korstaverket.

Men som det säg bör så måste det sitta roliga skrifter uppsatta på väggar här och där om man eldar hushållsavfall, så även i Sundsvall.

Humor!

Och till sist en bild för de som aldrig förstått vad Svenska Kraftnät (SKV)sysslar med. De ska se till att frekvensen i Sverige ligger på 50Hz.

Här går det tungt men på några ögonblick kan det vara tvärtom. Då Expedition Robinsson slutar stänger folk av TV-apparaterna, släcker ner sina hem, stänger av kaffbryggare och thekokare, då får killarna och tjejerna på SVK slita åt andra hållet.

2 Comments:

  • Apropå vad som skiljer fyren? Enkelt, man ser ju inget kassaskåp bakom flamfronten.. c",)

    By Anonymous Anonym, at 3:57 em  

  • Nä precis, möjligen kan man ana.....möjligen en plånbok i fuktigt läder eller dyl.

    By Blogger Bernhard, at 11:45 em  

Skicka en kommentar



<< Home