Sopstationen

torsdag, april 05, 2007

Säärtorsdag.

Firandet av Dymmelonsdagen fortsatte efter bion igår och jag fick leva med det berömda Dymmeldunket ända fram till lunch. Det sägs att Dymmelonsdag ofta förväxlas med Askonsdagen och med facit i hand var det nog precis vad jag gjorde, urrrk!!
I alla fall:
Panna 6 sintrade och vi var tvungna att ställa av den för sanering. En grinig klump sitter cirka 15 meter upp så några fd påskfirare fick lämna sina trygga hem för att åka till en sopstation och bygga en ställning i en fluidpanna. Vi räknar med att ställningen ska vara klar vid femtiden. Sen tar det några timmar att få ut eländet. Därefter ska ställningen rivas, pannan återställas och startas upp. I morgon bitti nån gång bör vi kunna gå in med fastbränsle. Jag hoppas verkligen att detta var sista trasslet på länge.

Så vi håller tummarna för att det blir en lugn långhelg med fungerande pannor, soligt väder, mycket ägg och allt det där som ingår då man firar minnet av..............ja, det har jag glömt.

Jag tog dock en sväng i tipphallen och hittade, inte helt förvånande, ett blivande problem i panna 4, fulölsburkar i massor. Icke pantbara Carlsbergsburkar som kommer att smälta, rinna genom rosterna och täppa till nedfallen. Jag har förvarnat driften om kommande härdsmältor så de ställer om rosterna för detta fenomen.


I några säckar hittade jag smutsiga kortlekar och tomma cigarettpaket av märket; "Peter Stuyvesant." Ett märke som jag inte sett röken av sen sjuttiotalet då jag brukade hamna i Danmark, ibland utan vettig anledning. Så det verkar som om vi fått äran att försöka elda upp resterna av en sämre pokerkväll med sydskandinaviska deltagare.

Här har vi Östen, vår utmärkte praktikant, som jobbar sin sista dag hos oss idag. Det är andra gången han är hos oss, men första gången i rullstol. Han bodde i Norsborg och för tre månader sedan, och den 29/12, var det ett "ungdomsgäng" som sparkade ner honom bakifrån och sparkade av honom ena benet. I tre månader har han suttit i rullstol och han hoppas kunna gå normalt om tre till sex månader.

Eftersom han sitter i rullstol har han inte varit särskilt rörlig, men han har hjälpt mig med en del pappersarbeten och gjort så gott han kunnat i sitt ofrivilligt stillasittande tillstånd. Vad jag tycker om fega kräk, "ungdomsgäng" och andra samhällsbelastare behöver jag knappast skriva.

Men Östen ser glad ut och är inte hämndlysten, vilket jag själv skulle vara, å de grövsta, om jag vore i hans situation. Jag ser fram emot den dag då dessa ligister hoppar på fel kille och själva får bli burna ut på bår.

Usch!! Nu blev jag lite förbannad, inte bra.

Dock; jag har funnit orsaken till att jag alltid kommer för sent till jobbet. Klockan på min mikrovågsugn visar vintertid. Nu ska jag ägna påskhelgen åt att få den in i rätt tid och efter påsk ska även jag komma till sopstation i tid.

13.27.....de e ju helt galet.

0 Comments:

Skicka en kommentar



<< Home