Sopstationen

onsdag, april 11, 2007

På den igen bara...

Påskens olidliga trassel började som bekant med några enkla programmeringsövningar som inte skulle ställa till med nåt för oss........jo jag tackar.
Efter en rejäl utåkning, sintring och sedan en tubläcka är vi tillbaka i matchen. Men för att kunna köra panna 6 som en rekorderlig och pålitlig panna i framtiden måste vi ändå göra en del förändringar i programmen.
Så i morgon, torsdag, börjas det igen. Nya program, nya prover och nya driftfall. Klockan åtta börjar de att stöka med pannan och dess direktkondensor; DK6. Denna gång ska ingenting konstigt hända men som vanligt är jag skeptisk.
I alla fall, sophögen ligger på en behaglig nivå, grovkrossen kommer in i lagom portioner, underhållschefen ligger på Karon Beach med sin familj och tittar ut över ett grönt hav och driftchefen gör detsamma några mil därifrån, på Kamala Beach.
Så allt är lugnt för tillfället men hos oss kan detta ändras otroligt fort, om ett par timmar kan vi ha ett rejält kaos.
Nästa vecka kommer P6 att ligga för ett vårstopp, även G6 kommer att ha revision då så den veckan kommer att bli ganska jobbig för många, inte minst för mig.
Men Yttre Bränsle kommer att få mindre att göra då P6 står stilla så jag tänkte att ni ska få se hur dessa killar ser ut.
Nicke, killen till höger ser alltid så här blyg ut.
Och ser ni hur vackert deras reflexer lyser upp deras pyttelilla fikarum? Otroligt!

Och ni som aldrig flygit över Stockholm en solig torsdag måste titta på denna bild. Kan man se nåt vackrare då man i sakta mak glider över Sveriges huvudstad? Knappast

Här ser ni sopstationen i all sin glans. En till synes liten oansenlig kugge som gör det möjligt för Stockholmarna att få billig el och en miljö man vågar andas i.



Men allt är inte roligt och nyttigt; vars fasen tog sommaren vägen? Jag vaknar upp en morgon i april och borde mötas av sol och värme. I stället för detta får jag se snödränkta cyklar och en radio som varnar för trafikkaos. Vad händer i gamla hederliga Sverige?????

Sen skulle jag reta mitt lilla barnbarn och gav henne en bit citron. I väntan på en mycket spektakulär reaktion tog jag fram kameran för att ta ett kort, men va tusan........hon tyckte att det var gott..........jaja..........jag börjar visst bli gammal. Gonatt!!!

1 Comments:

  • Fick en ide´. Om ni slutar vara så jäkla miljövänliga och bara eldar farliga grejor så kanske växthusefekten kan smälta snön och ge oss en aning vårvärme ;)

    By Anonymous Anonym, at 7:39 em  

Skicka en kommentar



<< Home