Sopstationen

onsdag, juli 18, 2007

Snart är det slutrevisionerat.

Nu är det snart dags för Panna 2 och Panna 4 att startas upp. Särskilt Panna 2 blir spännande. Vi har mätpunkter efter hela pannan för att kunna följa dess utvidgning och expansion vid uppstarten. Vi hoppas givetvis att allt ska fungera normalt så att den fortsätter sitt soppåseslukande värv, den behövs. Annars har vi stora problem.
Panna 4:as rev. har gått ... bra, med en del frågetecken. I morgon får vi veta om vi ska bli griniga eller om tidplanen håller.

Och i går hade vi två kvinnliga teknologer på besök, Annicka och Sofia från Uppsala. De ska göra en förförstudie för att bygga en sopförbränningsanläggning i Kina, kul.
Det är roligt då man får ett studiebesök som är seriöst intresserade och som vill veta så mycket som möjligt.
I vanliga fall är det svårt att få någon från driften att visa runt ett studiebesök, men denna gång var det inga problem. BS hoppade av iver att få dela med sig av sina kunskaper och få ledsaga de två teknologerna runt i anlägggningen. Han gjorde nog ett bra jobb eftersom jag fick ett tacksamt mail av dem idag.

Å så en kul sak: Driftchefen blev uppringd av ett företag vars namn jag inte vill nämna. De ville komma in med en lastbil full med glass som vi skulle elda upp...glass!!!
Som tur är vet han skillnaden på effektivt och kalorimetriskt värmevärde så han stoppade leveransen. Kunde blivit en festlig kurva på dagens morgonbön:-)

Så, inga bilder har jag tagit som är värda namnet. Vi har haft en del svinn på RB2, vårat returbränsle. Jag vet inte vart det tar vägen men i morgon ska jag gå upp tidigt och smyga i tipphallen med min nya kamera. Nån lägger rabarber på vårt dyrbara bränsle, sånt ogillas skarpt.
Fortsättning följer.

0 Comments:

Skicka en kommentar



<< Home