Sopstationen

torsdag, maj 31, 2007

Torsdag....igen!!

Jo det var en spännande torsdag. Mitt lägenhetstrasslande krävde frånvaro från en del av dagens arbete men jag hann in en sväng och kolla läget i alla fall. Sexan var på full last, startad snyggt och prydligt visserligen med en konstig effektspik innan den gick upp på full last.

G6 rullade på snyggt och prydligt. Tyvärr har vi kylproblem på våra turbiner och jag kände en liten känsla av..........jag vet inte vad, då jag såg en vattenspridare av märket "Gardena" i kontrollrummet. Den var avsedd för G1:an. Nu måste vi snart skärpa oss.
En försenad skyddslucka till brännaren på panna 1 och en nyupptäckt läcka i samma panna kan kosta lite extra tid innan vi kan starta igen. Shit happens.

Men en glad nyhet idag var att man får 4 000 kr. i skrotningsavgift om man skrotar en bil som är tillverkad före 1988. Det är min. Men det är bara de 35 000 första som får den ersättningen. Så först till Gladö Kvarn gäller. Efter min katalysatorutbildning i morgon ska jag ta min gamla miljöförstörande och fula bil till skroten för vidare befordran till sin skapare........eller var de nu hamnar, inte hos någon prisad designer i alla fall. Sedan är jag cirka 20 000 Bath rikare och kan med gott samvete tanka upp hojen och tvätta den inför en mycket lång och solig helg i kilometertuggandets tecken.

Jag har tyvärr ingen bild på min bil men i stället kan jag visa en bil som ägs av en gammal kompis, en av hans många bilar. En bil jag inte ens skulle ha råd att äga.
Men i motsats till mig som började studera och larva mig så krängde han kaffemaskiner till restauranger och på den vägen är det. Nä, jag e inte bitter. Jag får ju knalla omkring bland sopor och avfall hela dagarna, klafsa i slagg och bottenaska och med lite tur kan jag få nåt ton flygaska över mig ibland. Jag ska inte klaga, ja e ju ingenjör gubevars.

I alla fall: Tillbaka till verkligheten. Här har vi Torben, en cool kille som ser ut att ha det lugnt. Ett otränat öga kan få för sig att han sitter och småpratar med en flickvän eller nåt, men så är det inte. I denna stund räddar han panna 6 från att trippa ur. Med säker hand får han just nu igång ett avstannat bränslestråk som kunde ha ställt till ett elände om vi inte fått igång det.

Sån är han, Torben. Alltid ett leende på läpparna. Utom då någon knycker hans kreditkort på bussen till Bangkok eller stjäl pass och pengar som ligger under en kudde på ett schabbigt hotell i Brasilien. Då är han lite mindre glad.

1 Comments:

  • Torben, Torben... allas våran Torben. Vore ju att fara med osanning om jag sa att jag inte längtar tillbaka.

    By Anonymous Anonym, at 12:46 em  

Skicka en kommentar



<< Home