Sopstationen

onsdag, maj 30, 2007

Verket valsar vidare......

Ibland händer inget som är värt att skriva om, och ibland händer det så mycket att man inte hinner med i svängarna. Dagens inlägg kan bli långt och sövande, även för mig.
Status just nu är tämligen jobbig; P6 står still pga sintring, dock på väg mot start. P1 var vi tvungna att stoppa eftersom economizern var helt igentäppt och P2 står sedan länge.
Så det fanns att göra idag. Dessutom orsakade arbeten i P0:an att vi måste lastminska P3.
Samtidigt började ångturbinerna gnälla över bristfällig kylning. Konstgjord andning med vattenslangar gör att vi kan göra vidare med G1, G6 trippade efter att reglerventilen började svänga med ångtrycket å de grövsta. Den ska i alla fall komma tillbaka i morgon bitti. Klockan sju ska det vara fullt vakuum och då ska den börja rulla igen.
Så när jag stapplar in i kontrollrummet i morgon bitti ska P3, P4, P6 och G1 vara i drift och G6 startklar. Blir en spännande morgon.

Igår gick jag in i panna 2 som är stoppad sen lång tid tillbaka och tog lite kort. På bilden ser ni slaggbanden där bottenaskan/slaggen åker på då den ska ner i slagghallen.
Den som tittar noggrannt kan även se min vänstra fot.

På nästa bild ser ni rosterna i panna 2. Här har det rullat hushållssopor sedan 1969. Så det har passerat ett antal ton plåtburkar, bildelar etc den vägen.

Jag passar på att visa en av de burkar som killarna på Yttre Bränsle hann stoppa innan den åkte ner i bunkern. Jag hävdar med bestämdhet att den här burken kommer från en restaurang av något slag.
Det här är ingenting som gemene man köper på SevenEleven på väg hem från jobbet.

Då jag knallat upp en våning tittade jag in i panna genom ett stort hål......och vad fick jag se på andra sidan pannan, genom ett ännu större hål. Två gubbar på revisionsrond, som jag borde ha varit med på tillsammans med verkstadschefen, som inte hade tid idag heller. Nån som behöver en fax? Säljes billigt av killarna på YB. Yttre Bränsle alltså.

Sen hittade jag en skylt med vidhängande bitter text. Nån har ledsnat på försvinnande slangar.
Sen tittade jag in i panna 2 igen, i en del jag inte kan namnet på. Det var rör och upphängningar i massor. Ovanför eldstadstaket var det i alla fall. Ser ganska ballt ut.
Sen knallade jag upp till econ på panna två och kikade in. Där fick jag se en massa konstiga "porslinsgrejer" eller nåt. Jag rådfrågade en av våra driftigaste driftingenjörer men inte ens han kunde säga vad det var; beläggningar som släppt eller stampmassa som de skrapat loss?
Jag vet vem som vet och i morgon ska jag fråga honom. JJ, han vet allt om våra pannor.

Vidare, jag hade för avsikt att inspektera P2 hela vägen och vid ett litet skrymsla vid reaktorena hittade jag en rädd stackare som trots allt verkade trivas där han/hon satt. Jag ställde upp en dörr och försökte med alla möjliga tillgängliga medel få duvan att lämna området, men icke.

Fågeln i fråga borde rimligtvis trivas bättre bland kamraterna på bunkerplan men av nån anledning skulle han/hon sitta här inne och trycka. Mobbad?????

Så till panna 1: Ett brännarskydd måste bytas om vi ska kunna starta på rätt sätt. Detta var mer besvärligt än det borde vara. Jag gick tillsammans med verkstadschefen och en underhållsingenjör upp och tittade på den trilskande delen. Vi rev isär EU-brännaren och hittade den havererade detaljen. Jag fasade för att ringa PL och säga att vi blir två dagar försenade med uppstart därför att vi saknar en skiva som skyddar brännare 1. Men efter en del kontrollerande och ringande till en expert i Göteborg lyckades vi få tag i två skivor. Dessa ska anlända i morgon bitti och verkstadschefen ska se till att det finns skickliga mekar som fixar detta. Hur mycket denna väntan skulle kostat oss kan jag inte säga men det passerar en ny Mazda 6 MPS med skinnklädsel.

Så här ska det INTE se ut. Jag hoppas verkligen att det går att fixa annars ligger vi lite löst till. VC kollade hålet extra noga och var helt säker på att de skulle ordna biffen bara vi fick fram materialet. Spännande torsdag!!!!

Men för att ni inte ska tro att han bara sitter och glor in i gamla soppannor får ni en bild på densamme då han meddelar mig och cirka tjugo andra vart dagens färd bär, kors & tvärs över Ekerö med en trevlig Pizzeria som slutstation.

Det riktiga slutet blev, efter en saftig pizza, Rosenhill och en glass med rödbetssmak.

Ni som minns bilderna på tårtätande tjejer från Taxinge känner kanske igen denna unga dam som var med runt hela Ekerö, i den snabba gruppen; Snabb-Eva.

Sååååå.....då vi stoppade P1 var vi lite oroliga för dess expansion men efter att ha sett detta kände vi oss tryggare. Här kan man se att pannan expanderat cirka 20-25 mm åt rätt håll.

I mitten av flänsen kan ni se ett litet hack som visar var spetsen befann sig då pannan var på full last. Hade den pekat på samma ställe då pannan var kall hade det...........inte..................varit...........bra............minst sagt.

Till sist; efter att vi placerat ut godisautomater i anläggningen har det inte varit det minsta problem att få folk att rondera på sopstationen.

Mumsigt, tycker alla. Men jag har sett att en del stoppar in karameller i örona, mysko!!

Men jag måste få avsluta med lite skryt, det är ju så populärt med recept, mat och sånt på bloggar. Då vill jag gärna stoltsera med min egen skapelse: "Mångkulturell midnattssol."

Det är en kreation av kaviarbeströdd Thailändsk cocosmjölk, ungersk korv och en järnrik svensk leverpastej. Till detta dricker man en svag öl; Kopparbergs 7,5 och en Näverhojt. Pga alkoholtekniska problem fick jag inte ha med Näverhojten på bild men den lilla eldsläckaren som krävs efter en sup finns på bild. Detta räckte för att jag skulle vinna "Foodsession" på "Unkis Festival" 1988 på "Pajala Inn".


0 Comments:

Skicka en kommentar



<< Home