Sopstationen

måndag, mars 03, 2008

Tillbaka till verkligheten.

Idag stoppade vi panna 3 för revision. Den har gått sedan den 7 oktober utan att trippa. Genomsnittseffekten har varit 40.66 MW och ångflödet 54,8 t/h.

Detta är så nära en perfekt fungerande panna man kan komma. Men idag stoppade vi den för att fixa rosterna och lite andra grejer.

Så på morgonen började vi med en rond runt pannan för att ha som referens då vi om ett par dagar kommer att mötas av ett virrvarr av material, utrustning, svetsare och dyl.

Och här står den revisionsansvarige själv och berättar för oss om hur bra det ska gå. Tro deee?

Vi knallade runt ett varv runt pannan och jag fick syn på en av våra nya skyltar. Den var dock felgjord eftersom den skulle vara överkryssad, det är nämligen förbjudet för häxor att ta sig in och flyga på området. Så det skulle vara ett kryss över bilden men det hade visst försvunnit på vägen.

Men när man ser skylten kan man få det intrycket att det är tillåtet att flyga omkring hos oss, vilket det absolut inte är. Nej tack!

Vidare i vår gärning för att se att allt stod rätt till. Här kan ni bedöma själva.
Vad bör en hink märkt "Rena trasor" innehålla? Rena trasor kanske. Lägg av..skärpning!

Jahapp! Vi ska nog ta och kolla upp våra hinkar så att de stämmer överens med skyltarna.

Men det blev kväll och fritid och den ägnade jag åt garagestädning och källarrensning. Då hittade jag min gamla sjösäck som jag sydde på Sjömansskolan 1974. Jag har sytt den själv, samt svarvat mässingslåset och med ett antal bortglömda knutar byggt ett handtag. Just nu körs den i tvättmaskin men sen ska jag hänga upp den på väggen i mitt sjömansrelaterade sovrum.

Men vad hittade jag i brevlådan idag? Nån stackare har gjort sig besväret att trycka in mitt namn i en tidning för att lura mig att vara med i ett lotteri som jag inte ens begriper vad det handlar om.

Det är ingen hejd på vilka vansinniga grejer jag får hem i brevlådan. Postkodslotteri......jo ja tackar.

Nä det finns skojigare saker att förstöra pengar på. Ett Ölbingo med Spader Dam MC är ett sånt. Det går till så här. Man köper kuponger på "Mest" före klockan 15.00. Sen dricker man öl på olika pubar och försöker hitta siffror som stämmer överens med de siffror man har på sina kuponger, det gör de aldrig.

Men det är kul att knalla runt med gamla kompisar och i alla fall försöka vinna, även om det är förkylt från start.

Och AC, som är ordis i SDMC, tycker att det är roligt att det kommer så mycket folk på denna övning som varat i 16 år.

Så här glad blir hon då det dyker upp folk som vill partaja och spela Bingo. En del av intäkterna gick till "Rosa Bandet". Vad det är vet jag inte men eftersom det är seriösa tjejer så är jag säker på att det är nåt vettigt.

Men här kommer VC igen, med Snabb-Eva och Monika B. De är såna tjejer som kör så fort så man hinner aldrig se annat än baken på dem.

Killen bredvid Eva är nog hennes pojkvän........tror jag. Och han med "Bada Bing-tröjan" känner ni väl igen.

Slutligen: Sicken mössa. Vad tänker man på då man går ut en lördag kväll och får för sig att sätta på en sån här mystisk toppluva?

"Få se. Mormors gamla tovade luva skulle nog passa om jag knallar ner på puben i kväll." Kanske tänkte han så.

Men som vi brukar säga i branchen: "Den grabben har nog inte så mycket i studielån."

1 Comments:

Skicka en kommentar



<< Home