Sopstationen

tisdag, augusti 12, 2008

Gävle.

Jaha! Eftersom jag började min semester i går så vet jag inte så mycket om vad som hänt på sopstationen utom att slagghallen finns på var mans läppar.

Så jag får i stället lämna en kort och koncis reserapport.


Jag åkte upp till Gävle. Där åkte jag runt i nästan en timme med en vilt främmande farbror som kom från Orsa och pratade en helt obegriplig dialekt. Han skulle ha tag på en firma som skulle slipa hans furubord. Efter mycket sökande pratade han med en kille på en bensinmack och då visade det sig att firman var nedlagd sedan år tillbaka eftersom ägaren dog.
Farbrorn hade en Volvo från 1988 som gått 87 000 mil. Han använde bara ettans och tvåans växel så varvtalet var sällan under 4 000 rpm. Mitt i Gävle drog han på och körde om en bil på höger sida, då var jag rädd.

Sedan plockade jag ut termostaten i min egen bil och åkte hem till Stockholm och satte upp min taggtrådslampa och en tavla. Sen var den dagen till ända.


Här har vi honom. Fd isolerare, busschaufför och nåt mer. Jag förstod ungefär hälften av vad han sa och det var efter att jag frågat om ett par gånger.

Men på torsdag gör jag ett nytt försök, då i min gröna tjeckiska kvalitétsbil. den utan flak.