Sopstationen

söndag, augusti 03, 2008

Solsken och spraytork.

Så här ska man inte göra, det vet alla. Men ibland har nöden ingen lag och har man glömt plattan till stödet så får man vara innovativ. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men det var inte så svårt att hitta en tom ölburk på Gränsö förra helgen. Ack vilken värme!!

Men det kan bli för mycket av det goda. Tidigt på söndagsmorgonen packade jag ihop tält och sovsäck för en svalkande färd hem via Stegeborg och Jönåker.

Strax innan Kuddby stannade jag för att ta en bild på det mäktiga landskapet, som inte såg ett dugg mäktigt ut på fotografi, men i verkligheten var det ballt.
Men tillbaka till den verkliga verkligheten, den som är ball både på kort och IRL, sopstationen.

Det är nästan så man får en tår i ögat då man ser resterna från Gustaf Janssons 60-årsskiva stiga mot himlen efter att ha blivit några kWh el.
Några andra som fick en tår i ögonvrån var Larsa och Swippe då vi talade om att fläktremmarna på P2:ans sekundärluftsfläkt gått av.

Två stycken hade gått av och två stycken hade ramlat ur spåren. Detta hände givetvis vid fyra på eftermiddagen, han nån trott nåt annat?

Men driften lättade nog bara lite på lasten medan de fixade fläkten och strax efter att jag tog denna bild var det full rulle igen.
Vi fick även problem med spraytorken till panna 4. Jag tror att det var därför underhållschefen, verkstadschefen och jag samlades i CKR för att göra en inspektion



Han ser ganska glad ut men det var innan han såg den här bilden, igensatta ledskenor runt turbinen inne i spraytorken. Vad göra?

Antingen stannar vi pannan och sanerar tårtbitsplåtar och ledskenor eller så går vi in med en robot som sprutar vatten och sanerar med pannan igång, och riskerar att tårtbitsplåtarna lossnar så vi måste stanna pannan. Men som vi säger på sopstationen: "Ta inga risker, men alla chanser." Så vi bestämde oss för att pröva robotmodellen.

Här sticker jag mellan lite för att visa att kranförarna tjuvstartat Prideveckan. Är det lagligt?
Men här sätter MW igång att ta bort turbinen. Det är inget lätt jobb men enligt rykten är han Autodidakt så för honom var det ganska lätt.



Japp! Så var klart. Här får turbinen vila medan vi sanerar spraytorken med våran högtrycksrobot.
Här har vi tårtbitsplåtarna som vi oroade oss för. Bulorna som ni ser på bilden ska inte vara där. Det är egentligen hål som släpper genom rökgaser, men den funktionen har upphört som ni ser.

När roboten kastar ut vattnet så kom det med jämna mellarum en sån här puff genom hålet där den var nedstoppad. Inte farligt men tämligen varmt och fuktigt.

Operationen gick himla bra och efter ett tag kunde vi återställa spraytork och turbin, lasta på P4:an och allt var som vanligt igen.
Jag petar in en liten bild på vår generator som står stilla för revision.

"Jorda själv så slipper prästen, men glöm ej spänningslöshetstesten", har jag för mig att jag fått lära mig en gång i tiden, på den tiden jag var bildbar.

Å så lite blandade hushållssopor; en hamster-och en fågelbur. Inte särskilt brännbart men de passade bra i tipphallen.

Men raskt till nästa elände: Stopp i askskruv. Efter att ha sugit och grejat så chokade skruven under slangfilterskrapan och vi fick inte ut nån aska. Skruven efter denna, den reversibla, var under utbyte och det var meningen att en sugbil skulle hålla undan askan i stället. Men den gick sönder och vips, så vare stopp i transporterna. Ett tag såg det ut som om vi skulle vara tvungna att stoppa pannan..illa.

Men eftersom vi ogillar pannstopp lika mycket som HipHop och bordsmargarin så gick VC och jag ut för att svära lite. Och efter en del petande och krafsande, bankande och frustande, så lyckades vi få igång skruven och askutnmatningen och kunde fortsätta att suga med bil tills revskruven var utbytt och allt var som vanligt igen.
Och nu till mitt privata missöde, föga hjältmodigt. En liten sketen geting stack mig i fingret och det slutade med läkarbesök, medicinering och att jag fick gå runt med en julskinka som stack ut ur skjortärmen. Det är ju för löjligt.

Dessutom visade Kvisten sin arm, där han hade stuckit sig på en död geting. Helt uppsvälld trots att han gått med våta omslag på armen i två dagar. I år ska man passa sig för getingar, sanna mina ord.

Och en liten helgbild från vår slagghall. Är det mycket slagg eller är det mycket slagg eller....

Denna del av sopstationen kommer att stå för en stor del av mina bekymmer i höst, hoppas jag.

Men det finns sånt som är roligare än sopor och spraytorkar trots allt: Bröderna Brothers.

Morfars egen parallelltwin: Eskil & Isak, som vanligt blängande åt varsitt håll.