Sopstationen

tisdag, april 08, 2008

Rosterkylning

Återigen läckage i panna fyras rosterkylning. Börjat bli en tröttsam följetong.
När vi körde för fullt och allt såg bra ut brast det igen, 05:43 på måndag morgon. Fin start på veckan. Nedeldning, kylning och in under rosterna igen. Det kom så tvärt så vi begrep att det var nån slang som brustit, och det var det också.

Slangbyte och provtryckning, en läcka till, reparation och provtryckning, en tredje och sista läcka. Sedan återställning, uppeldning och nu hoppas jag att de börjar närma sig fastbränsle.

Om inte våra soppannor fungerar som det ska snart kommer vi att få problem med för mycket sopor. Det blir inte kul i så fall. Alternativet till att elda blir balning eller om vi är lite oortodoxa, då köper vi in några tusen hungriga getter.

I alla fall. Då jag lämnade sopstation låg P4:an på olja igen och jag tror att det är full last i morgon bitti.

Jag vet inte om jag visat detta förut men så här ser det i alla fall då brännarna på fyran brinner. Och vad jag kan se finns det ingen projektledare kvar i eldstaden så han hann nog ut innan vi tände.

Men P6:an var inte mycket bättre den. Efter att vi äntligen bivit klara med tubbytena på Intrex och montaget av tubskydden, provtryckt och allt, började de att rinna vatten ur nån osynlig läcka i pannan.

Här står jag på markplan och tittar upp mot platsen där läckan är, sämsta tänkbara ställe. Jag är inte ett dugg avis på de som ska hitta läckan, och ännu mindre på de som ska laga den.

Det är nog inte omöjligt att det läckt ett tag där med tanke på hur rostigt det är. Jag snackade med Kvisten nyss och han talade om att läckan var funnen och att svetsare var på väg för att laga den. Så här hoppas jag att pannan ligger på olja i morgon bitti.

Jag kan även visa ett synligt läckage på en fläns.

Orsaken till läckaget fick jag veta men det gör detsamma. Så här ser det i alla fall ut då detsprutar vatten ur en trasig flänspackning. Ganska rogivande att titta på.

Men nu kan det bara gå bättre. I morgon ska vi dock diskutera en flytt av panna 4:as revision. Den skulle behöva stånka på några veckor nu så att vi kommer ner lite i bunkernivå.

Och till nåt helt annat: Jag är inte den som normalt slår ett slag för feminism och dyl, men det finns tillfällen då jag fullkomligt håller med dem. I söndags var ett sådant tillfälle....igen.

Jag var med barnbarnen på ett ambulerande tivoli som kommit till trakten. Dylika arrangemang brukar vara ganska sunkiga men ungarna tycker att det är jättekul och eftersom jag har ett förflutet som tivoliarbetare, sommaren -75 åkte jag runt i Sverige med "Rydéns nöjesfält", så tycker jag att det är kul att kolla in läget. Det var visserligen det värsta jobb jag haft men eftersom det är över trettio år sen så kommer jag mest ihåg de roliga tillfällen.

Här är Bango med sin kompis Love i en liten bil som rullade runt i en cirka tio meter lång bana, i tre varv för trettio kronor per barn. Jag tar ett kort och får på bilden med en sammanbiten mor och.....

.....en gondol till Virvelvinden. Hur tänker man på man tillverkar en attraktion för barn som ska finnas med på ett nöjesfält där små barn ska slösa bort sina föräldrars surt förvärvade pengar?

"Nu ska vi måla gondolerna med bilder som verkligen lockar barnen att vilja åka med."

Hmmm. "Jag vet", säger någon. "Jag såg några himla fina målningar på en gata i Hamburg."

"Toppenidé", säger chefer och låter en målare måla nakna kvinnor på gondolerna.

Skam till sägandes måste jag erkänna att jag inte reflekterade över eländet förrän jag såg bilderna då jag kommit hem. Jag såg det inte då jag var på tivolit. Pinsamt.

Till slut: Du som har lätt för att drabbas av avundsjuka bör sluta att läsa här.

"Många äro kallade, men få äro utvalda." Jag har äntligen hittat en raffmuff med flames. Det var verkligen pricken över I:t på min tjeckiska sportbil.