Sopstationen

lördag, december 13, 2008

Hedebyborna.

Jo jag har visserligen varit in till sopstationen idag men det var inte för att det var nödvändigt utan mer för att kolla så att driftpersonalen inte käkat upp alla karameller vi fått från ÅF.
Det fanns lite kvar, sex-sju "Kungen av Danmark" låg i en kartong. Jag vet inte vad normal godisförbrukning är bland vuxna karlar men elva kilo/dygn är nog över genomsnittet i Sverige.
Men nog om detta. Idag åkte min yngsta dotter till IKEA med sin mor och då kom jag på att jag behövde en sänglampa. Jag tillhör dem som helst läser horisontellt och nu har jag köpt en bok som en riktig sjöman skrivit, Eero Jalmariz. Boken heter "Finske Ahasverus." Jag vet inte vad det betyder men han skriver om sina femtio år till sjöss. Det var en lite för tidig julklapp till mig själv. Men som sagt; jag läser horisontellt och behövde en läslampa på sängbordet.
Så Sussie skulle köpa en lampa som jag raskt hittade på IKEA:s hemsida: Jansjö.

Förr i tiden köpte man en lampa som man ville ha. Då man kom hem stoppade man i en glödlampa, sen stoppade man i kontakten och allt var frid och fröjd.

Så är det inte nu. Man köper en lampa som ligger i delar i en kartong. Man plockar upp alla delarna och där ligger också en monteringsanvisning, samt ett verktyg för montaget.

Sedan får man montera hela ställaget mha instruktionsboken för att sedan förhoppningsvis ha en lampa.

Jag vill inte påstå att det var ett särskilt svårt montage, dessutom fanns alla moment noggrannt beskrivna.

Tolv sidor senare var lampan på plats.

Nu ska man sticka in kontakten. Det krävdes en halv följetong innan jag kunde börja läsa boken. Vid det här laget hade Jalmariz redan hamnat i Australien och börjat bekanta sig men kängrurna.

Men bortsett från det. Ni som läst tidigare inlägg vet att jag helt iskallt sköt en trilskande tejprulle för ett tag sen. Det hjälpte inte. Idag kom den tillbaka från sjukhuset, om än med plåster och bandage. Jag gav den en chans till men det blev samma visa igen, ingen början att börja med. Så nu dränkte jag eländet med bandage och allt.

Daj maddafakka. Try to breath now!! Hahahaha!

Men det var faktiskt en sak som var ganska kul. Efter att jag fått ihop lampan, läst manualen, godkänt riskanalysen och svurit EU-direktiven för belysning i sovrum evig trohet och skrivit på ett intyg att alla mina lampor alltid ska befinna sig minst sju meter från något brännbart material satte jag på en CD-skiva. Min favoritlåt: "Den okände bananens grav", med Fred Åkerström spelade då en tanke slog mig: "Jansjö". Sängbordet som lampan ska stå på heter ju "Malm." Se där; mina referenser till Hedebyborna. Jag hoppas verkligen att ni sett denna serie som är det bästa som visats på TV. Dock: Ladies and Gentlemen.
Let me give you: Jan Malmsjö. Dan Brown, släng dig i väggen!!!