Sopstationen

måndag, december 12, 2011

P2 står fortfarande. (123)

Det var förstås mer att göra än vad vi hoppats på. Massa tubskydd måste svetsas fast, 56 st på förångaren och 10 st på överhettaren. Detta kommer att ta två dagar så vi räknar med fastbränsle på onsdag, vid halv ett på dagen, trodde vi ett tag. Dessutom var det ingen läcka i ångkylaren utan ovanför denne. Och där kan vi inte börja inspektera förrän dagens svetsningar är klar, vid tolv i morgon, och vi fyllt upp pannan igen. Så nu luktar det torsdag om P2, om Calderys får tag i sin sprutmaskin.

Och för er som inte visste om det kan jag berätta att vi fått nya reservkraftaggregat installerade och provkörda. På måndag är det prestandaprov, det blir spännande.
Var våra gamla tar vägen vet jag inte men de ska bort i alla fall
De gamla aggregaten. Som har gjort sitt på vår sopstation.

Å så här ser de nya ut. Utomordentligt elegant placerade i vårt gamla bageri. Så här gott om utrymme har vi sällan möjlighet att ge nya objekt.


När jag i alla fall visar våra nyinstallationer kan jag passa på att visa en bild på den nya spolpumpen, jättefin.

Styrning och elektronik kräver mer och mer utrymme. Snart är "eldosan" på pumpen lika stor som hela pumpen.

Jag får avsluta med P6:an. Lagersilo 1 är på ingång och det är stopp i ena bottenaskutmatningen. Bädden är kass och måste fixas till. Några vill stoppa och några vill fortsätta att köra. Eftersom jag är veckans beredskapsingenjör kommer jag nog snart att få ett jobbigt val, eller stänga av telefonen:-)