Sopstationen

söndag, december 11, 2011

Petvå å pesex.

Seminarium Nådendal, Nantaali på finska..tror jag. Vi sitter i kraftvärmeverkets konferensrum. Driftchefen har varken hunnit kuta eller skjuta vildsvin på morgonen eftersom planet lyfte 07.00 så all överskottsenergi fick passera via skinkmackan, därav suddet.
Om ni kollar ett fem sex bilder nedår ser ni Virpan, vår UH-Chef. Numera Underhållschef i Nådendal som håller en genomgång om deras verk och hur allt fungerar. Efteråt hade vi en intressant rundvandring i anläggningen.

Samtliga lyssnade väldigt intresserat. Nådendal är ett stort och gammalt kraftvärmeverk och är en häftig skapelse. För oss som är böjda åt kraftverksbyggen förstås.
Men det roliga har alltid ett slut. Mindre roligt för de som inte kom med flyget från Åbo pga diverse taxitrassel och fyrkantiga resebyråtjänstemän som sålde en del av våra biljetter till andra. I alla fall: Panna 2 fick en tubläcka och det betyder inte endast att vi har en läckande tub att laga. Det skall saneras, byggas ställningar, raggas folk, fixas material plus att vi räknade med att det skulle dyka upp mer fel, vilket det givetvis gjorde. Börjar man riva i en 42 år gammal panna får man räkna med detta. Så det blir röntgen, provtryckning, murning av Calderys etc. I skrivandets stund håller de på att söka efter en läcka i en ångkylare. Jag gick in och kollade i panna 2 en sväng men klättrade inte upp till läckan. Jag hörde att de svettades och svor där uppe så jag kröp ut igen. Här är i alla fall valsrosterna som borde ha en bädd av brinnande sopor över sig, inte en ställning.

Samtidigt som detta sker är vi tvungna att plåga mekberedskapen med panna 6. Idag kom de ut för att jobba med redlerna igen. Jag förstår om de tröttnar på sina jobb ibland.

Men man har tur ibland, tillbaka till Nantaali Spa och hotellet. Jag fick ägna glipan mellan seminarium och middag till att snacka med inte allt för framtidsvänliga kamrater om Facebooks vara eller inte vara. Så jag höll på att bli försenad till middagen, kastade mig in i duschen med en oöppnad bira i våfflan.....oöppnad...katastrof. Men tack och lov, jag var ju på ett hotell. Där har man alltid en ölöppnare i duschen. Äntligen förstår jag varför!! Jag vet vilka som stoppar in biblar i alla hotellrum i hela världen, Gideoniterna. Men vilken organisation förser alla hotellduschar med ölöppnare?? Det skulle jag vilja veta. Diskreta hjältar är vad de är:-)

Jag får avsluta med ett privat inlägg. Min svärson bytte till sig en MC mot en låda öl. Eftersom han redan har fem crosshojar tyckte han att svärfar borde ta över den. Så han fick en gammal röjsåg och jag fick en Kawasaki 1 000 kubikare uppborrad till 1 100. Öhlindämpare och custompipor. I vår ska jag göra iordning denna skönhet.